Juoksukengän Valinta

Useimmat juoksukengät tuntuvat mukavilta jalassa kun niitä sovitetaan ensimmäisen kerran kaupassa ja seistään paikallaan. Todellisuudessa kengän sovittaminen kaupassa auttaa lähinnä löytämään oikean koon. Juoksukenkää valittaessa tärkeintä on löytää omaan jalkaan sopiva kenkä, joka on samalla sopiva myös omaan askellukseen.

Kuten mitkä tahansa kengät, myös juoksukengät kuluvat ja kenkien ikääntyessä niiden iskunvaimennus heikkenee. Uusien juoksukenkien hankkiminen on ajankohtaista kun kengillä on juostu 500-800 kilometriä tai kun kengät ovat yli kaksi vuotta vanhat.

Kuinka onnistut juoksukenkien valinnassa?

Ota nämä tekihät huomioon juoksukenkien valinnassa!

  • Jalan tyyppi
  • Juoksualusta
  • Juoksutyyli/askellus
  • Droppi
  • Juoksukengän koko ja istuvuus
  • Juoksijan paino

Jalan tyyppi

Onnistuaksesi juoksukenkien valinnassa tärkeintä on selvittää oman jalan tyyppi. Juoksijalla voi olla neutraali jalka, ylipronatoiva jalka tai alipronatoiva jalka (supinaatio). Pronaatio on jalalle luonnollinen liike ja se on jalan oma iskunvaimennusmekanismi. Suurimmalla osalla ihmisistä on neutraali pronaatio kun taas ylipronaatio on yleisin jalan virheasento juoksijoilla. Alipronaatio eli toiselta nimeltään supinaatio on huomattavasti harvinaisempi jalan virheasento.

Oman jalan tyypin voi selvitää katsomalla mistä kohtaa vanhojen juoksukenkien pohjat ovat kuluneet. Jos tämä ei ole mahdollista niin jalan tyyppi täytyy selvittää muilla keinoin. Neutraalin pronaation jalassa jalkaholvi ei osu lattiaan ja kenkien pohjat ovat melko tasaisesti kuluneet. Ylipronaatiossa jalkaholvi on matala ja osuu lattiaan ja kenkien pohjat ovat usein kuluneet sisäreunalta. Alipronaatiossa jalkaholvi on korkea ja kengät kuluvat ulkoreunalta. Huomioithan että juoksukengät on jaoteltu eri jalkatyyppien mukaan.

 

 

 

Juoksualusta

Juoksukengät voidaan jakaa useaan luokkaan juoksualustan ja juoksutyylin perusteella. Tarkoitukseesi sopivat juoksukengät auttavat sinua saamaan enemmän juoksusta irti samalla välttäen jalkoihin ja nilkkoihin kohdistuvia vaivoja.

Juoksukengät asfaltille ja koville pinnoille: Asfaltille ja koville, tasaisille alustoille suunnitellut kengät ovat omiaan suojaamaan jalkojasi niihin kohdistuvilta kovilta iskuilta. Yleisesti rakeenteeltaan kevyitä ja taipuisia, laadukas pehmustus vuorauksessa ja hyvä iskunvaimennus takaavat raskaammallekin juoksijalle miellyttävän juoksukokemuksen.

Kisajuoksukengät ja kevyet juoksukengät: Kisajuoksukengät ovat suunnattu juoksijoille jotka haluavat kaiken suorituksestaan irti. Tyypillisesti kisajuoksukengät ovat tavallisia lenkkareita huomattavasti kevyempiä, niissä on vähemmän pehmustetta ja koko kenkä on matalaprofiilisempi. Kengän keveys tuo lisää nopeutta juoksuun, erityisesti kilpailuissa keveys korostuu ja antaa juoksijalle etulyöntiaseman. Pidemmillä lenkeillä ja toistuvassa käytössä kevyemmällä iskunvaimennuksella varustetut kisajuoksukengät saattavat altistaa jalkasi kivuille ja säryille – säästä siis kisakengät lyhyemmille juoksuille ja niille päiville kun haluat ottaa itsestäsi kaiken irti.

Maastojuoksukengät: Nimensä mukaisesti maastojuoksukengät on tarkoitettu hoidettujen reittien ulkopuoliseen käyttöön – metsäpoluille, kivikkoisille ja mutaisille reiteille, mihin vaan jalkasi sinua vievätkään. Maastojuoksukengissä on vahvasti kuvioitu pohja parempaa pitoa varten ja iskunvaimennus on erittäin hyvä. Maastojuoksussa jalkasi ovat alttiita vääntymään ja taipumaan, siksi maastojuoksukengät ovatkin hyvin tuettuja.

Minimalistiset juoksukengät: Nämä kengät ovat erittäin kevytrakenteisia ja perinteinen kantapäästä päkijään katsottu ”droppi” puuttuu kokonaan tai on hyvin pieni. Minimalistisilla juoksukengillä haetaan jalan luonnollista asentoa juostessa, jossa jalan keskiosa osuu maahan ensin. Jotkut minimalistiset kengät tuovat ylipronatoiville jaloille lisää vakautta paljasjalkakenkiihin verrattuna.

Paljasjalkakengät/Barefoot kengät: Paljasjalkakengät jäljittelevät juoksemista paljain jaloin, tuoden kuitenkin jaloillesi suojaa ja pitoa. Droppia ei näissä kengissä ole, joten jalkasi seisovat tasaisesti alustalla –  verraten tavallisiin lenkkareihin joissa droppi on 10-12 millimetrin luokkaa. (kantapään ja päkijöiden erotus). Pohjan paksus näissä kengissä on tavallisesti noin 3mm verran.

Juoksutyyli/askellus

Juoksukengät on jaoteltu vielä erikseen juoksutyylisi taikka askelluksesi mukaan:

Neutraalit juoksukengät: Neutraalisti pronatoiville jaloille kannattaa luonnollisesti hankkia neutraalisti askeltavat kengät. Sopii myös lievästi ylipronatoiville jaloille ja alipronatoiville eli supinoiville.

Vakaukselliset juoksukengät/normaalisti ylipronaatiotuetut: Vakaudelliset juoksukengät ovat hyvä valinta aina lievästä ylipronaatiosta reilummin ylipronatoivalle jalalle. Nämä kengät ohjaavat ylipronatoivaa jalkaa suoraan askellukseen ja säästävät nilkkojasi epämiellyttäviltä vaivoilta.

Motion control juoksukengät/reilusti ylipronaatiotuetut: Niin sanotut motion control-kengät soveltuvat vaikeasta ylipronaatiosta kärsivälle jalalle. Voimakkaasti tuetut motion control-kengät takaavat suoran askeleen.

Juoksukengän koko ja istuvuus

Juoksukengän tulisi olla kooltaan hieman tavallista kenkää isompi. Kengän kärjen ja isovarpaan väliin tulisi jäädä noin sentin verran tyhjää tilaa. Ota kuitenkin huomioon kokoja katsoessasi että eri merkkien koot voivat vaihdella joskus enemmänkin. Niken koko-42 ei välttämättä vastaa new balancella samaa kokoa. Kantapään täytyy pysyä paikoillaan askeltaessa, nouseva kantapää tarkoittaa että jalassasi oleva kenkä on liian iso tai leveä kannasta. Lestin tulisi olla jalkasi levyinen. Liian kapea kenkä aiheuttaa kipuja jalkapöydässä, liian leveässä kengässä taas jalka pääsee liikkumaan liiaksi.

Jos mahdollista, kenkiä kannattaa sovittaa kaupassa iltapäivällä tai illalla. Ihmisjalalle on luonnollista jalan turpoaminen päivän mittaan liikkumisen myötä, turpoaminen pysähtyy tavallisesti iltapäivällä säilyen aina iltaan asti.

Droppi

Juoksukengän dropilla tarkoitetaan kantapään ja päkijän välistä korkeuseroa seistessä. Tavallisesti kantapää on juoksukengissä hieman korkeammalla päkijän levätessä matalammalla. Korkeampi droppi tarkoittaa korkeammalla olevaa kantapäätä. Luku 0 tarkoittaa että kantapää ja päkijä ovat samalla tasolla. Tämä rakenne takaa ”rullaavan” juoksun ja auttaa juoksijaa erityisesti kovemmilla alustoilla.

  • Korkea droppi (10-12mm) helpottaa juoksun rullaavuutta. Yleensä korkea droppi kertoo myös juoksukengän hyvästä vaimennuksesta. Kantapää osuu ensimmäisenä maahan juostessa.
  • Normaali droppi (8mm) auttaa juoksua rullaamaan. Kantapää seisoo hieman matalammalla korkean dropin kenkään verrattuna.
  • Minimaalinen droppi (0-7mm) jäljittelee jalan luonnollista asentoa niin seistessä kuin juostessakin. Pienemmällä dropilla jalan keskiosa osuu juostessa ensimmäisenä maahan.

Juoksijan paino

Ruumiin paino on syytä pitää oikeassa suhteessa kengän painoon. Mitä raskaampi rakenteinen juoksija, sen enemmän kohdistuu jalkoihin rasitusta. Nyrkkisääntönä raskasrakenteiselle juoksijalle ei suositella erityisen kevyitä kenkiä, valitse siis kengät joissa on hyvä vaimennus. Kevyet vaimennukset myös kuluvat nopeasti raskaan painon alla.

 

 

 

 

 

Leave a Comment